Transitus Siderum (2015)

Szigetvári Andrea – zene és hangdizájn
Stewart Collinson – mozgókép

 

A videó a 2015-ös Drone Cinema Film fesztiválra készült. A fesztivál kurátora, Kim Cascone így határozta meg a drón fogalmát:

” A drón a világ sokféle zenéjének alapjául szolgál: a régizenétől a rágán és az amerikai primitív népzenén keresztül a kísérleti zenéig a hangzó drón egy olyan térbe kalauzolja a hallgatót, ami az időn kívül létezik, transzcendentális tudatállapotot és ezoterikus filozófiákkal átszőtt, egzotikus tájak vízióit idézi elő. A felszínen a Drone Cinema hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a Slow Cinema, a strukturalizmus és a minimalizmus, de a Drone Cinema teljesen elkerüli a narratívát, helyette a mikro-mozgásokra összpontosít: monoton struktúrák, monokromatikus sugárzások, hipnotikus mezők, a világ repedéseiből származó kisugárzások, lassan változó homályos terek, táncoló porszemcsékkel teli fénysugarak – azaz apró vizuális árnyalatok, amelyek az alkalmi szemlélő számára észrevétlenek maradnak.”

 

 

A Transitus Siderum az éjszakai utazás élményéből táplálkozik, a zene alapjául útburkolati jeleken guruló kerekek hangzásának felvételei szolgálnak. A mozgókép forrásai 8 mm-es filmre festett képekből készített animációk. Az audióvízió a kép és a hang alkotói közötti szoros együttműködés eredménye. A cél az volt, hogy a végső hang és mozgókép együttes létrehozásával és kombinálásával olyan audivizuális „gesztusok” jöjjenek létre, amelyek fázisban és ellenfázisban lévő harmonikus rezonanciákat keltenek az érzékszervek között, és amelyek egyszerre léteznek potenciálként és az áramlás turbulenciájából formálódó alakzatokként.